Wat zijn wegwijzers naar een ramp?

In mijn vorige post schreef ik over de ervaring hoe een veel te kort ontwerpproject van een onderdeel(tje) uitliep op een ramp nadat dit werd geproduceerd en gebruikt. Dat was mijn ervaring als ingenieur. In een reactie beschreef Diane Steenbergen haar ervaring hoe een evenement rampzalig had kunnen verlopen als zij zich teveel door anderen liet beïnvloeden tijdens de organisatie.

Twee heel verschillende ervaringen waar ik tenminste één overeenkomst in herken, de wegwijzers naar een ramp:

De overeenkomst is de “druk” van anderen op jouw werk. Druk kan zijn hoe anderen (on)gevraagd hun mening, advies of bijdrage geven. Voor mij kwam de druk meer uit door anderen gedane beloften aan de klant.

Zelfs als iemands advies inhoudelijk weinig toevoegt zijn er andere factoren (persoonlijkheid, status, formele positie) waardoor het gewicht krijgt. Bij een belofte van een verkoper of accountmanager aan een klant speelt dit nog meer. Naast het betrokken aantal personen en hun hiërarchische positie staat opeens ook de geloofwaardigheid van je werkgever op het spel.

Hoe je zelf druk ervaart is natuurlijk persoonlijk maar als het om vooraf vastgestelde deadlines gaat is het nauwelijks meer subjectief te noemen.

De vraag is natuurlijk, “(Hoe) Had je dit kunnen voorkomen?”. Op welke manier zorg je ervoor dat je collega’s zo met jou en klanten communiceren dat het bijdraagt in plaats van in de weg staat?

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën en ervaringen. Volgens mij is dit een veelvoorkomend probleem en zijn een hoop mensen geholpen met een oplossing.

No Comments

Post a Comment